در یک مطالعه‌ی جدید، آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده‌ی سالم مجدداً ارزیابی شد

29 سپتامبر 2017- در یک مطالعه‌ی جدید، محققان به مرور شواهد حیوانی و انسانی درباره‌ی اثرات بهداشتی و ایمنی شیرین کننده‌ی کم کالری آسپارتام در دوزهای فعلی پذیرفته شده و دوزهای بالاتر پرداختند.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که شیرین کننده‌ی مصنوعی آسپارتام می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد، زیرا برای کنترل قندخون مناسب است و حتی بهتر از آب عمل می کند. با این حال محققان مدتها در مورد دوز ایمن توصیه شده (40 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن در روز) وعوارض جانبی بالقوه‌ی آن بحث کرده‌اند.

در این مقاله‌ی جدید، محققان دانشگاه Pretoria و دانشگاه Stellenbosch در آفریقای جنوبی به مرور مطالعات انسانی و حیوانی که در ده سال گذشته منتشر شده است، پرداختند. در بسیاری از این مطالعات نتیجه‌گیری شده بود که مصرف آسپارتام به میزان مصرف پذیرفته شده ی روزانه‌(ADI) ایمن است و جای نگرانی ندارد، بویژه بر اساس استفاده‌ی فعلی که برابر با 15 درصد ADIبرای بزرگسالان معمولی است. با توجه به اینکه هر قوطی نوشابه‌ی رژیمی حدود 125 گرم آسپارتام دارد، برای اینکه میزان مصرف آسپارتام به بیش از سطح ایمن برسد، فردی با 150 پوند وزن، باید 21.8 قوطی نوشابه را میل کند که غیر ممکن بنظر می رسد. با این وجود، چندین خطر بالقوه وجود دارد که نویسندگان تحقیق اخیر، هنوز در مورد آن نگران هستند.

اگر چه داده‌ها بحث برانگیز و متناقض هستند، آسپارتام می‌تواند نوروترانسمیتور‌های مغزی نظیر دوپامین و سروتونین‌ را مدوله نماید، همچنین می‌تواند نوروتوکسیک باشد زیرا یکی از فرآورده‌های آن یعنی فنیل آلانین می‌تواند براحتی از سد خونی - مغزی عبور کند.

 محققان همچنین نشان دادند که مصرف آسپارتام در مقادیر بیش از  ADI یا در سطوح ایمن می‌تواند موجب افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب در بسیاری از انواع سلولها و بافتها شود. این اثرات پیش التهابی و تخریب‌های مرتبط با آن در سلولهای خونی، سلولهای کبدی و کلیه‌ها، قلب و مغز دیده شده است، اگرچه قدرت شواهد در این زمینه با هم تفاوت دارد و اکثر آزمایشاتی که این شواهد را ارائه داده‌اند بر روی موشهای صحرایی انجام شده اند.

علاوه بر این هنگامیکه آسپارتام در روده‌ توسط آنزیم‌ها متابولیزه می‌شود، موجب بروز تغییراتی در میکروبیوم روده می‌گردد که با افزایش قندخون ناشتا و اختلال تحمل گلوکز در ارتباط است. این شواهد مجدداً از مطالعه‌ی موشها بدست آمده اند. به طورکلی، این نتایج نشان می‌دهد به مطالعات انسانی بیشتری در مورد آسپارتام حتی در دوزهای ایمن توصیه شده نیاز داریم زیرا ممکن است حتی مصرف این دوزهای ایمن در طولانی مدت، خطرناک باشد.

یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Nutrition Reviews که بخشی از انتشارات دانشگاه آکسفورد است، منتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/new-study-reevaluates-aspartame-as-a-safe-sweetener-92154107.html